Výsledky ankety 100 rokov čs. letectva

Predvečer najväčšej leteckej udalosti na Slovensku patril už po piaty raz udalosti udeľovania ocenení v prestížnej ankete Zlaté krídla. Tentokrát sa niesla v znamení 100. výročia československého letectva. Celkovo bolo v rámci ankety Zlaté krídla nominovaných 64 osobností a organizácií v šiestich kategóriách.

História vojenského letectva:
genmjr. in memoriam Otto Smik, in memoriam
Príslušník československého zahraničného odboja. V období od 24. 7. 1940 do 28. 11. 1944 bol príslušníkom britského Kráľovského letectva. V rámci československého wingu sa zúčastnil bojov počas invázie do Normandie, v rámci ktorej vykonal 26 bojových letov v trvaní 48 hodín, pri ktorých zostrelil 2 ½ lietadiel. Jeho neobyčajne úspešná operačná služba sa skončila po 263 bojových letoch v súhrnnom čase 371,49 operačných hodín, keď ho nemecké protilietadlové delostrelectvo zostrelilo pri útoku v Zwolle.

Súčasnosť vojenského letectva: 
Akrobatická skupina Biele Albatrosy
Oficiálna akrobatická skupina Vzdušných síl Slovenskej republiky pôsobiaca v rokoch 1991 – 2004. Fungovala pod hlavičkou vtedajšej Vojenskej leteckej akadémie v Košiciach a používala lietadlá Aero L-39 Albatros vo farbách slovenskej trikolóry. Počas svojho pomerne krátkeho pôsobenia sa zaradila medzi svetovo uznávané akrobatické skupiny a veľmi úspešne reprezentovala slovenské letectvo vo svete.

Civilné letectvo: 
prof. Ing. Štefan Klein, akad. Soch
Je známy ako dizajnér, konštruktér, pedagóg a inovátor. Ako konštruktér postavil viacero amatérskych lietadiel. Významný úspech dosiahol pri skonštruovaní ,,lietajúceho automobilu". Ide o jediný model na svete, ktorý sa z úplného automobilu dokáže pohybom a otáčaním zmeniť na úplné lietadlo. Tento projekt sa stal celosvetovo známy a bola mu venovaná zvýšená pozornosť v médiách.

Veda / Výskum / Vzdelávanie: 
gen. mjr. v. v. Ing. Leonard Sabol
Svoju profesionálnu dráhu začal na letisku Tri Duby Hájniky a v roku 1955 pokračoval na letisku v Kuchyni, kde lietal na MiG-15. V roku 1966 bol vyslaný na Vojenskú leteckú akadémiu J. A. Gagarina v Monine, ktorú úspešne absolvoval. V roku 1974 s červeným diplomom ukončil Akadémiu generálneho štábu v Moskve a jeho kroky viedli do Čáslavi, kde pôsobil ako náčelník štábu divízie a neskôr ako jej veliteľ. V rokoch 1978 - 1990 zastával funkciu rektora Vysokej vojenskej leteckej školy SNP v Košiciach. Za svoju leteckú kariéru absolvoval v rokoch 1952 - 1990 spolu 3820 štartov a pristátí.

Športové letectvo:  
plk. v. v. doc. Ing. Radomír Orlita, CSc.
Pôsobil ako učiteľ na Vysokej vojenskej leteckej škole SNP Košice, neskôr ako učiteľ – docent a samostatný vedecký pracovník na Katedre letovej VLA M. R. Štefánika Košice. Vychoval desiatky nových pilotov. Bol medzinárodne uznávaným odborníkom na aerodynamiku a mechaniku letu, pilot bezmotorových aj motorových lietadiel, reprezentoval ČSSR v leteckej akrobacii, tréner akrobatickej reprezentácie na medzinárodných súťažiach, medzinárodný akrobatický rozhodca FAI. Je držiteľom československého rekordu vo výškovom dostupe.

Cena verejnosti:
gen. mjr. v. v. Ing. Leonard Sabol
Svoju profesionálnu dráhu začal na letisku Tri Duby Hájniky a v roku 1955 pokračoval na letisku v Kuchyni, kde lietal na MiG-15. V roku 1966 bol vyslaný na Vojenskú leteckú akadémiu J. A. Gagarina v Monine, ktorú úspešne absolvoval. V roku 1974 s červeným diplomom ukončil Akadémiu generálneho štábu v Moskve a jeho kroky viedli do Čáslavi, kde pôsobil ako náčelník štábu divízie a neskôr ako jej veliteľ. V rokoch 1978 - 1990 zastával funkciu rektora Vysokej vojenskej leteckej školy SNP v Košiciach. Za svoju leteckú kariéru absolvoval v rokoch 1952 - 1990 spolu 3820 štartov a pristátí.

Exkluzívny partner

aero

Generálni partneri

SAAB

Hlavný mediálny partner

RTVs

Hlavní partneri

skoda
Bratislavský kraj

Partneri

lotn
kota
kota
Interway
Cirrus
Tomark
Joker
Shark
Oris